aug
16

 

Tervezés nélkül elképzelhetetlen a szervezet működése. A tervezés egy vezetési funkció, tervek készítése; a szervezeti célok, intézkedések és a célhoz vezető utak jövőre irányuló meghatározása. Általános célja a vállalat létrehozásának előkészítése, már működő vállalat esetén pedig a szervezet céljai és lehetőségei közötti összhang megteremtése, cselekvési alternatívák kidolgozása és ezek közül a legkedvezőbb kiválasztása. A tervezés felvázolja az egyes elképzelések jövedelmezőségét, ezáltal eredményesebben tud működni, nőhet a vállalat nyeresége. A tervezés lényege, hogy segítségével a szervezet a környezeti változásokra megfelelően tudjon reagálni.

A hatékony tervezés akadályai:

  • a környezet olyan gyorsan változik, hogy azt előre nem lehet kiszámítani
  • az emberek nem szeretik a változásokat, viszont a tervezés mindig változásokat von maga után
  • jogszabályok, állami rendelkezések, szerződések, szűkös erőforrások
  • ha a célok hibásak, vagy nem megfelelően meghatározottak
  • idő- vagy pénzhiány

A korlátok leküzdése:

  • reális, megvalósítható célok megfogalmazása, ezek között összhang teremtése
  • a vállalaton belüli kommunikációs rendszer megfelelő kiépítése és hatékony működése
  • a beosztottak bevonása az őket érintő legfontosabb kérdésekbe, döntésekbe

 

Típusai az időtáv alapján:

  • operatív terv: rövidtávra, általában 1 éven belüli időtartamra tervezik. Ennek keretében a napi szintű működésre vonatkozóan dolgoznak ki terveket, cselekvési programokat. Ide kell sorolni a gyorsan bekövetkező eseményeket.
  • taktikai terv: középtávú, 1-3 éves időtartammal. A stratégiai terv konkretizálása. Kidolgozzák a szervezet részcéljait, és ezek eléréséhez szükséges erőforrásokat.
  • stratégiai terv: hosszú távú tervezés, 3 évtől hosszabb időtartam ölel fel. Ebben jelenik meg a szervezet lehetőségeinek felismerése és ezek megvalósításához szükséges cselekvési program kidolgozása.

 

 

 

Tervezés folyamata:

1. Helyzetfeltárás, -értékelés: információgyűjtés a vállalat kiinduló helyzetéről, majd ezek rendszerezése, elemzése, értékelése. Módszere a SWOT-analízis. Ebben meghatározzák a szervezet erősségeit (meglevő erőforrások), gyengeségeit (kedvezőtlen belső lehetőségek), lehetőségeit (kedvező környezeti feltételek) és veszélyeit (kedvezőtlen környezeti hatások).

2. Probléma feltárása és elemzése: feltárjuk a vélt vagy valós problémákat, és súlyuk szerint rangsoroljuk azokat, s az okokat is megkeressük.

3. Célok meghatározása: a problémákat megpróbáljuk célokká alakítani.

4. Tevékenységsor megtervezése: először a tevékenységekhez hozzárendeljük a szükséges erőforrásokat, majd kialakítjuk a feladatokat, feladatköröket, s a hozzá kapcsolódó felelősség mértékét, s mindez az időbeli ütemezéssel lesz teljes.

 

Int. komm. tétel 17.

A bejegyzés trackback címe:

https://intezmenyi-kommunikator.blog.hu/api/trackback/id/tr34618854

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása