dec
11

Image: egy attitűd; értékítéletek rendszere; benyomások, elképzelések, érzések és gondolatok összessége egy márkáról, cégről, személyről. Jelenséghalmazokból áll: tettek, szavak, fizikai jelenlét. Alapulhat objektív tényeken (egy termék adatai, számokkal leírt adatok) és szubjektív tényeken (egy vállalatról kialakított saját vélemények).

 

Reálfolyamatok (tárgy) szerinti image típusok:

  • termék/szolgáltatás: a terméket a többi termékkel együtt ítélik meg, ezért az egyik termék image befolyásolhatja a másik megítélését is (+ vagy – irányba). pl. ár, minőség
  • márka/védjegy: márkakép, azon információk összessége, amelyek eddig a márkával kapcsolatban összegyűltek bennünk pl. reklámból, tapasztalatból
  • szervezet/vállalat: A fogyasztóban élő image-t a szervezet minden tevékenysége, intézkedése, megnyilvánulása befolyásolja. A szervezet image-t meghatározó tényezők: szervezeti filozófia, kultúra, struktúra, kommunikáció, márkapolitika, a szervezet tudományos-technológiai jellemzői.

 

Kialakulás módja:

  • spontán: az emberek fejében a vállalatról kialakított kép egyedi, véletlenszerű információk alapján jön létre. Az ilyen image hatását nem lehet előre megjósolni, káros is lehet, mert legtöbbször általánosítás eredményeként jöttek létre.
  • tudatosan kialakított: a vállalat tudatosan, tervszerűen és a céloknak megfelelően alakítja ki image-ét, így olyat tud kialakítani, ami számára a legkedvezőbb. Az információkat a vállalat környezetének tagjai előre megtervezetten kapják.

 

Irányultsága szerint:

  • ön-image: a vállalat önmagáról, létezéséről, pozíciójáról kialakított képe. Ennek forrása lehet dolgozói tapasztalatok, illetőleg vállalattal kapcsolatos külső reakciók is.
  • tükör/külső image: a valóságot mutatja, és a valósággal szembesíti a vállalatot. Fontos figyelni, mert ez a környezet véleményrendszere a szervezetről.

 

Az image típusok közötti viszony: az ön-image a szervezet önmagáról kialakított képe, mely elfogult lehet, s így gyakran a valóságtól eltér. Amennyiben az ön-image és a külső image között jelentős az eltérés, a vállalat kétségbe eshet.

 

Image és identitás összefüggése: az image befolyásolja a szervezet identitását, arculatát. Ezért az arculat kialakítása során figyelni kell, hogy az egyes image-kategóriák össze legyenek hangolva, egymást erősítsék. Egy szervezet identitása ez alapján lehet:

 - erős: a szerv önimage-e, külső image-e, struktúrája és kultúrája között sok közös vonás van

 - gyenge: ha ezen elemek között csak kevés közös vonás van

 - meghasadt: ha ezen jellemzők között nincsen közös vonás

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://intezmenyi-kommunikator.blog.hu/api/trackback/id/tr63796578

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása