A Public Affairs, azaz a kormányzati, közösségi kapcsolatok az 1970-es években jelent meg, minta Public Relations részterülete. Célja, hogy proaktív kommunikációs taktikák segítségével oszlassák el a kormányzati, közigazgatási és civil szektor bizalmatlanságát.
Public Affairs: az a folyamat, amellyel egy gazdálkodó szervezet előre kiszámítja, megfigyeli és menedzseli a kapcsolatait azokkal a társadalmi és politikai, környezeti tényezőkkel, amelyek a vállalat működését és környezetét alakítják. 3 fő célkitűzése a vállalat társadalmi és gazdasági érdekeinek védelme; az érdekek érvényesítése; alapelvek rögzítése.
Részterületei: kormányzati, önkormányzati kapcsolatok, lobbizás, társadalmi ügyek kezelése, civil szféra kapcsolatok, nemzetközi PA tevékenység, stb.
A kormányzati kommunikáció a kormányzat, illetve a közvélemény közötti kommunikációs kapcsolat kiépítése és ápolása. Ugyanolyan eszközökkel dolgozik, mint a vállalati kommunikáció, legfontosabb azonban a kommunikációs kampány, amely egy bizonyos időtartamon belül, szervezett kommunikációs eszközökkel végrehajtott akcióprogram, amely nagyszámú közönség elérésére, informálására és meggyőzésére irányul egy, a társadalom egészének javát szolgáló cél érdekében. A PR tevékenység célja a kormányon belül, hogy az javítsa az emberek tájékozottságát és erősítse a demokráciát.
A helyi érdekű közügyek és közszolgáltatások ellátását a helyi önkormányzat végzi, amelynek sikeréhez hozzátartozik a helyi közvéleménnyel való kommunikáció is. A közigazgatási kommunikáció a közigazgatás és az állampolgárok közötti kapcsolat kiépítése, mely jelent tájékozódást és tájékoztatást is. Az embereket tájékoztatni kell az apparátusról, a tevékenységről, a végzett munkáról és a jövőbeli célokról.
A PR munkatárs (vagy az intézményi kommunikátor) feladata, hogy kidolgozza a képviselőtestület kommunikációs stratégiáját; megismertesse és elismertesse az emberekkel az önkormányzat munkáját; felkészítse a köztisztviselőket a nyilvános szereplésre; figyelemmel kísérje a lakóktól érkezett visszajelzéseket; kapcsolatot tartson a sajtóval.
Lobby = előcsarnok. Az USA-ban a képviselőház előcsarnokában várták azokat a személyeket, akik segítségével valamit el akartak érni a lobbisták.
A lobbizás olyan kommunikációs tevékenység, melynek célja a kormányzat és a gazdasági, vagy civil szféra közötti párbeszéd megszervezése és az érdekek egyeztetése. Célja, hogy a döntés-előkészítési folyamatban az érdekek és célok megjelenítésével törvényi keretek között támogatás szerezzen egy érdekcsoport számára céljai megvalósításához. Közvetlen lobbizás esetében a lobbista a politikai befolyással bíró döntéshozót keresi fel, míg közvetett esetében csak egy olyan közbeiktatott személyt vagy csoportot keres fel, aki a tájékoztatni kívánt személyre rendelkezik befolyással.