A kommunikáció két fél között végbemenő információcsere. A vállalatok kommunikáció útján tájékoztatják a fogyasztóikat, azonban nem mindegy, hogy milyen üzenetet bocsát a vállalat a célközönség rendelkezésére.
A marketingkommunikáció a piac befolyásolásának az a területe, amelynek elsődleges célja és feladata, hogy a kommunikáció módszereivel és eszközeivel jutassa el a szervezet információit a piacra és tudatosan hasson közléseivel a piaci magatartásra. Tervezett cselekvéssorozat, mely összhangban van a vállalati kommunikációval.
Célja:
- a termék vagy szolgáltatás, illetve a vállalat megismertetése, népszerűsítése
- a vállalat értékesítésének növelése – értékesítés központú
- a fogyasztó figyelmének felkeltése, érdeklődésének megtartása, vásárlásra ösztönzése
A marketingkommunikáció eszközei:
1. Személyes eladás: a célcsoport meggyőzése közvetlenül, szóban történik. (termék)
2. Vásárlásösztönzés: olyan fizetett tevékenység, melynek célja a vásárlási kedv növelése.
3. Public Relations: nem fizetett piacbefolyásolási típus, melynek célja az imázs-építés.
4. Reklám: személytelen, fizetett kommunikáció, ahol az üzenet tartalmát a reklámot fizető vállalkozások határozzák meg. Területei:
- klasszikus reklám (Above the line): a marketingmix fő eleme, funkciója a szükségletek befolyásolása, igények felkeltése. Személytelen, egyirányú, azonosítható. Ide tartoznak pl. nyomtatott sajtó hirdetései, szabadtéri eszközök, rádió, tv, mozi.
- nem hagyományos marketingkommunikációs eszközök (Below the line): egyedi, személyesebb, költséghatékonyabb, célozhatóbb, interaktívabb, mint a hagyományos reklámeszközök. Ilyenek pl. direkt marketing, vásárláshelyi reklám, eseménymarketing, kiállítás, vásár, szponzorálás.
Intézményi kommunikátor tétel 2.