júl
25

 

Az arculat/corporate identity fogalma

(fogalmi meghatározás, az arculat logikai szorzata, az arculat tartalmi és formai elemei)

 

Corporate identity = vállalati arculat. A vállalat fontos feladata, hogy olyan arculatot, s olyan egységes jegyeket alakítson ki, ami alapján a fogyasztók a vállalatot más vállalatoktól jól el tudják különíteni. Egyes munkakörökben, kisebb vállalatoknál az intézményi kommunikátor feladata közé tartozhat az intézmény arculatának kidolgozása, az egyes elemek összehangolása.

 

Szűk értelemben a vállati arculat: a vállalat grafikai, külső formai megjelenítése (emblémák, szín- formavilág)

Tág értelemben a vállalati arculat: a vállalat filozófiája, mely formai és tartalmi elemeket is magában foglal.

 

A vállalati arculat a vállalaton belüli stratégiai irányításnak megfelelő cselekvési terv, mely összehangolva a vállalat különböző egységeinek tevékenységét, a vállalat külső és belső minősítésének tervszerű alakítását célozza.

 

A vállalati identitás egy vállalat külső környezetével folytatott kommunikációs és tevékenység programjának leírására szolgál.

 

Az arculat összetevői; az arculat logikai szorzata:

·         ön-image: a szervezetnek önmagáról, saját létezéséről kialakított képe

·         a szervezet szavakban (Ko-kommunikáció), tettekben (T) és fizikai jelenlétben (F) megnyilvánuló nyilvános szereplése

·         a szervezet felépítésbeli (S-strukturális) és kulturális (Ku) jellemzői

Arculat = alkotóelemek logikai szorzata → A=Kép∙(Ko∙T∙F)∙(S+Ku)

 

Egy szervezet identitása lehet:

 - erős: a szerv önimage-e, külső image-e, struktúrája és kultúrája között sok közös vonás van

 - gyenge: ha ezen elemek között csak kevés közös vonás van

 - meghasadt: ha ezen jellemzők között nincsen közös vonás

 

Az arculat tartalmi elemei: mindazok a tényezők, amelyekkel a szervezet tudatosan meghatározza viszonyát a környezethez. pl. ön-image, szervezeti kultúra, szervezeti struktúra, cégfilozófia, szervezeten belüli légkör, alkalmazottainak szavai, tettei.

Az arculat formai elemei: céglogó, színek, vállalatot megszemélyesítő figura, boríték, levélpapír, egyenruhák megjelenési arculata,

 

Az arculat szempontjából a tartalom a meghatározó, ezek felelősek a szervezet image-ért. Ha a tartalmi és formai oldalak különállóak, akkor ellentmondás keletkezhet közöttük, és ez a szervezet image-nek szétzilálásához vezethet.(A formai elemek önmagukban nem menthetik meg a vállalat hírnevét, a tartalmi elemek viszont igen).

A bejegyzés trackback címe:

https://intezmenyi-kommunikator.blog.hu/api/trackback/id/tr10580461

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása