Az arculat/corporate identity fogalma
(fogalmi meghatározás, az arculat logikai szorzata, az arculat tartalmi és formai elemei)
Corporate identity = vállalati arculat. A vállalat fontos feladata, hogy olyan arculatot, s olyan egységes jegyeket alakítson ki, ami alapján a fogyasztók a vállalatot más vállalatoktól jól el tudják különíteni. Egyes munkakörökben, kisebb vállalatoknál az intézményi kommunikátor feladata közé tartozhat az intézmény arculatának kidolgozása, az egyes elemek összehangolása.
Szűk értelemben a vállati arculat: a vállalat grafikai, külső formai megjelenítése (emblémák, szín- formavilág)
Tág értelemben a vállalati arculat: a vállalat filozófiája, mely formai és tartalmi elemeket is magában foglal.
A vállalati arculat a vállalaton belüli stratégiai irányításnak megfelelő cselekvési terv, mely összehangolva a vállalat különböző egységeinek tevékenységét, a vállalat külső és belső minősítésének tervszerű alakítását célozza.
A vállalati identitás egy vállalat külső környezetével folytatott kommunikációs és tevékenység programjának leírására szolgál.
Az arculat összetevői; az arculat logikai szorzata:
· ön-image: a szervezetnek önmagáról, saját létezéséről kialakított képe
· a szervezet szavakban (Ko-kommunikáció), tettekben (T) és fizikai jelenlétben (F) megnyilvánuló nyilvános szereplése
· a szervezet felépítésbeli (S-strukturális) és kulturális (Ku) jellemzői
Arculat = alkotóelemek logikai szorzata → A=Kép∙(Ko∙T∙F)∙(S+Ku)
Egy szervezet identitása lehet:
- erős: a szerv önimage-e, külső image-e, struktúrája és kultúrája között sok közös vonás van
- gyenge: ha ezen elemek között csak kevés közös vonás van
- meghasadt: ha ezen jellemzők között nincsen közös vonás
Az arculat tartalmi elemei: mindazok a tényezők, amelyekkel a szervezet tudatosan meghatározza viszonyát a környezethez. pl. ön-image, szervezeti kultúra, szervezeti struktúra, cégfilozófia, szervezeten belüli légkör, alkalmazottainak szavai, tettei.
Az arculat formai elemei: céglogó, színek, vállalatot megszemélyesítő figura, boríték, levélpapír, egyenruhák megjelenési arculata,
Az arculat szempontjából a tartalom a meghatározó, ezek felelősek a szervezet image-ért. Ha a tartalmi és formai oldalak különállóak, akkor ellentmondás keletkezhet közöttük, és ez a szervezet image-nek szétzilálásához vezethet.(A formai elemek önmagukban nem menthetik meg a vállalat hírnevét, a tartalmi elemek viszont igen).